Szakkörök igénybevétele, mindennapos testedzés lehetősége
Szakkörök igénybevételének lehetősége, mindennapos testedzés lehetősége
Részlet a Szervezeti és Működési Szabályzatból
6.3. A tanórán kívüli foglalkozások
A tantárgyi struktúrát alapvetően az intézmény pedagógiai prioritásai és a nevelőtestület szakmai felkészültsége, erősségei, az intézményhasználók elvárásai határozzák meg a rendelkezésre álló időkeret határain belül.
Az összes óraszámból megmaradó időkeret terhére szakköröket, pedagógiai tartalmú egyéb foglalkozásokat szervezünk:
Az intézményben a tanulók számára az alábbi –az iskola által vagy az iskola közreműködésével szervezett- tanórán kívüli rendszeres és alkalomszerű foglalkozások működnek, melyek helyét és időpontját a tanév kezdetén az igazgatóhelyettesek rögzítik:
A tantárgyi struktúrát alapvetően az intézmény pedagógiai prioritásai és a nevelőtestület szakmai felkészültsége, erősségei, az intézményhasználók elvárásai határozzák meg a rendelkezésre álló időkeret (nemzeti köznevelési törvény 6. melléklete) határain belül.
Az összes óraszámból megmaradó időkeret terhére szakköröket, pedagógiai tartalmú egyéb foglalkozásokat szervezünk:
– énekkar
– sportköri foglalkozások – tömegsport foglalkozások 4+2 sportcsoportban, 2 óra/hét/sportcsoport
– dráma szakkör
– kézműves szakkör
– tantárgyi tehetséggondozó szakkörök
– a városi tehetséggondozó program 7 moduljának foglalkozásai
– felzárkóztató csoportok
– tanulás tanítása, tanulószoba
– önismereti szakkör
– idegen nyelvi szakkörök
– idegen nyelvi nyelvvizsga előkészítő csoport
– második idegen nyelv (7.-8. évfolyamon)
– táblás játékok/sakk szakkör
– néptánc/társastánc szakkör
– kulturált életvitel (étkezés, társas kapcsolatok, szervezett szabadidő)
– rajzszakkör
– grafika irányultságú osztályok esetében egyéni programok kialakítása mellett
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
8. |
|
plusz óra/hét |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
– informatika szakkör a német nyelvet tanuló, évfolyamonkénti egy osztályban:
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
8. |
|
plusz óra/hét |
1/félévtől |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
6.4. A tanulás tanítása, tanulószoba működésére vonatkozó általános szabályok
A felvétel a szülő írásbeli kérelmére történik, melyet minden tanév május végéig juttat el az intézmény igazgatójához. A vezető az előzetes kérelmek alapján szervezi meg a csoportokat. Indokolt esetben a szülő tanév közben is kérheti gyermeke délutáni elhelyezését. A kérelemnek az intézmény vezetője a csoportlétszám függvényében adhat helyt.
A délutáni tanulási és egyéb foglalkozásokra lehetőség szerint minden jelentkezőt fel kell venni. Amennyiben a létszám meghaladja a köznevelési törvényben előírt maximum létszámot, a felvételi kérelmek elbírálásakor előnyt élveznek azok a tanulók, akik
– napközbeni otthoni felügyelete nem biztosított
– mindkét szülője dolgozik
– hátrányos helyzetűek vagy veszélyeztetettek
– nehéz szociális körülmények között élnek
– szülője alacsony iskolai végzettsége miatt nem tud segíteni az otthoni tanulásban
Az egyéb foglalkozásokon is a házirend betartása kötelező. Azt a tanulót, aki rendszeresen eltávozik a foglalkozásról vagy a tanulási foglalkozást magatartásával zavarja, az intézmény vezetője kizárhatja a lehetőségből.
Az első évfolyamra jelentkezők a beiratkozással (mely az intézmény pedagógiai programjában foglaltak elfogadásának minősül) nyilatkoznak az alsó tagozatos egyéb foglalkozások teljes körű igénybevételéről (8-16 óráig).
6.5. Az egyéb tanórán kívüli foglalkozásokra vonatkozó általános szabályok
Minthogy az iskola nem egész napos iskolaként működik, egyedi kérelemmel a tanuló elengedhető a délutáni egyéb foglalkozásról. Ez a szabályozás a 2013/14-es tanévtől elsőként az első évfolyamra, majd felmenő rendszerben érvényes.
A tanórán kívüli foglalkozásokra való tanulói jelentkezés –a felzárkóztató foglalkozások és a fejlesztő foglalkozások kivételével- önkéntes, de a jelentkezést követően kötelező. A jelentkezés egy tanévre szól.
A felzárkóztató foglalkozásokra kötelezett tanulókat képességeik, tanulmányi eredményük alapján a tanítók, szaktanárok jelölik ki, a részvétel kötelező.
A fejlesztő foglalkozásra a fejlesztő pedagógus egyéni fejlesztési tervet készít, mely alapján egyénileg vagy kiscsoportban dolgozik a tanulókkal.
A sajátos nevelési igényű tanulók nevelését-oktatást gyógypedagógus bevonásával kell végezni, melyhez segítséget a szakértői és rehabilitációs bizottság szakvéleménye alapján az utazó gyógypedagógusi rendszer nyújt.
A tanórán kívüli foglalkozásokon való aktivitás tükröződhet a tanuló szorgalom és szaktárgyi osztályzatában.
Szakköröket a tanulók érdeklődésétől függően, a pedagógiai program alapján, az iskolai összes óratömeg lehetőségeinek figyelembe vételével indít az intézmény. A szakkörök térítésmentesek, a tanfolyamok önköltségesek.
Az énekkar a tantárgyfelosztásban meghatározott időkeretben működik. Az énekkarba való belépés a kórusvezető javaslatára történik. A kilépés engedélyezését a szülő indoklással, írásban kérheti az intézményvezetőtől.
Az osztályfőnökök évente egy alkalommal, a munkatervben meghatározott időszakban osztálykirándulást szerveznek. A kirándulás tervezett helyszínét, pontos idejét az osztályfőnöki munkatervben kell rögzíteni. Egy napnál hosszabb kirándulás csak az igazgató engedélyével, és alapesetben a hétvége felhasználásával, többlet juttatás fizetése nélkül szervezhető.
Az intézmény a tanulók fejlődésének elősegítése érdekében tanulmányi, sport és kulturális versenyeket szervez, ilyenekre benevez. A versenyek megszervezéséért, a tanulók felkészítéséért a szakmai munkaközösségek illetve a szaktanárok felelősek.
Az intézményben a területileg illetékes, bejegyzett egyházak hit- és vallásoktatást szervezhetnek. A részvétel a tanulók számára önkéntes. A foglalkozásokhoz az intézmény tanítási rendjéhez igazodva az erkölcstan órák sávjában (elsőként 2013. szeptemberétől az 1. és 5. évfolyamon), az egyéb foglalkozások sávjában vagy tanítási időn kívül biztosít helyiséget. A tanulók hit- és vallásoktatását az egyházak által kijelölt hitoktatók végzik.
6.6. A mindennapi testedzés formái
Az intézmény a tanulók számára a mindennapi testedzést a kötelező heti testnevelés órákon, ezen belül
1-2. évfolyamon heti 3 óra testnevelés, 1 óra néptánc, 1 óra szabadidősport
3-8. évfolyamon heti 3 óra testnevelés, 1 óra tartásjavító, rekreáció, 1 óra szabadidősport
keretei között biztosítjuk.
A délutáni idősávban az egyéb foglalkozások keretében sport-játék alkalmak szolgálják az egészséges életmód fejlesztését, célkitűzéseinek megvalósítását.
Az alapelvek és feladatok az intézmény pedagógiai programjának helyi tanterv részében szabályozottak.
A mindennapos testnevelés törvényes megszervezése érdekében a versenyszerűen sportolók május 30-ig benyújtják egyesületi igazolásukat, amely mentesíti őket hetente 2 foglalkozás látogatása alól.
6.7. Az iskolai sportegyesület és az iskola vezetése közötti kapcsolattartás
A sportfoglalkozásokat az iskolában működő diáksport egyesület szakosztályaiban és a tömegsport órák keretében (reggel és délután) kell megszervezni. A tömegsport órákon az iskola valamennyi felsős tanulója jogosult részt venni. Az iskolai diáksportkör munkáját a Petőfi Diáksport Egyesület látja el. Az iskola és az egyesület kapcsolatrendszerét szükség szerint felülvizsgálandó együttműködési megállapodás rögzíti.
A tömegsport foglalkozások időtartamát a tantárgyfelosztás rögzíti. Az intézmény biztosítja, hogy a sportudvarok és a tornaterem kijelölt időpontokban, testnevelő tanár felügyelete mellett nyitva áll a tanulók számára hét minden munkanapján, a délutáni tömegsport foglalkozásokhoz való részvétel érdekében.
A diáksport egyesület, mint civil, önálló jogi személyiségű szervezet vezetését Elnökség látja el, amely rendszeresen konzultál az iskola vezetőségével.
Kölcsönösen tájékoztatják egymást a tartalmi-szakmai feladatok ellátásáról, az anyagi források felhasználásáról, a tervezett fejlesztésekről. Az intézmény vezetése mindenekelőtt támogatja az egyesületi elnökség fejlesztési, pályázati tevékenységét.
Debreceni Petőfi Sándor Általános Iskola2018/2019. tanév: egyéb foglalkozások | ||||
Pedagógus neve | Egyéb pedagógiai foglakozás megnevezése | Heti óraszám | Érintett tagozat /évfolyam | Időpont |
Molnár Katalin | Szivacskézilabda | 1 | 2. | SZ: 7. óra |
Erdeiné Anita | Furulya | 1 | 1. | CS: 7. óra |
Erdeiné Anita | Furulya | 1 | 2. | CS: 8. óra |
Erdeiné Anita | Furulya | 1 | 3-4. | CS: 9. óra |
Biró Imre | Néptánc | 1 | 3. | P: 5. óra |
Biró Imre | Néptánc | 1 | 4. | P: 6. óra |
Dremák Éva | Tanulásmódszertan – játékbarlang | 2 | 5. | H: 7-8. óra |
Dremák Éva | Matematika felzárkóztató | 1 | 5. | SZ:7.ó, P:6.ó |
Kovács Árpád | Informatika szakkör (kötelező) | 2 | 5.a | SZ,P:6. óra |
Kovács Árpád | Informatika szakkör (kötelező) | 2 | 6.a | CS:6-7. óra |
Vitál-Török Anett | Magyar felzárkóztató | 1 | 5. | H:7. óra |
Vitál-Török Anett | Színjátszó | 2 | 5-8. | P:7-8. óra |
Vitál-Török Anett | Magyar felvételi előkészítő | 1 | 8.a | CS:7. óra |
Szalóki József | Röplabda | 2 | 5-8. | K, CS:7. óra |
Vidáné Szikora Andrea | S.O.S. Egészség (elsősegély) | 1,5 | 5-6. | H:7-8. óra |
Bányai Sándor | Robotika | 2 | 5-8. | K:7-8. óra |
Bányai Sándor | Informatika szakkör (kötelező) | 2 | 8.a | SZ:7-8.óra |
Vargáné Kiss Erika | Kézműves | 1,5 | 5-6-7. | K:7-8. óra |
Vargáné Kiss Erika | LEGO-építő | 2 | 5-6-7. | CS:7-8. óra |
Vargáné Nagy Tünde | “Kis kémikus” | 2 | 7. | CS:7-8. óra |
Vargáné Nagy Tünde | Matematika felvételi előkészítő | 1 | 8.b | SZ:7. óra |
Pálosi Judit | Második idegen nyelv-német | 1 | 5-6-7. | K:7. óra |
Lakatos Szabina | Újságírás | 2 | 5-6-7. | CS:7-8. óra |
Lakatos Szabina | Magyar felzárkóztató | 1 | 6. | K:7. óra |
Fazekas Lászlóné | Énekkar | 2 | 5-8. | Sz:7-8.óra |
Veres Mária | Grafika | 1,5 | 5-8. | P:7-8. óra |
Veres Mária | Ipari kézművesség – formázás | 1,5 | 5-8. | K:7-8. óra |
Vadász Katalin | Magyar felvételi előkészítő | 1 | 8.c | K:7. óra |
Ladányi Zoltán | Sportkör | 2 | 5-8. | K, CS:7. óra |
Radócz Istvánné | Német tehetséggondozó | 1 | 6.a | K:6. óra |
Radócz Istvánné | Német felvételi és nyelvvizsga-felkészítő | 2 | 8.a | K:7-8. óra |
Gerlei Zsuzsanna | Matematika felzárkóztató (kötelező) | 1 | 6. | H:7. óra |
Gerlei Zsuzsanna | Informatika szakkör (kötelező) | 2 | 7.a | K:7-8. óra |
Papp Jávorka | Matematika tehetséggondozó | 1 | 6. | K:7. óra |
Papp Jávorka | Matematika felzárkóztató | 1 | 7. | K:7. óra |
Papp Jávorka | Matematika felvételi előkészítő | 1 | 8.c | SZ:7. óra |
Laczkó Zsuzsanna | Angol tehetséggondozó | 1 | 7.b | K:7. óra |
Laczkó Zsuzsanna | Angol felvételi és nyelvvizsga-felkészítő | 2 | 8. | CS:7-8. óra |
Bartha Gergely | Angol felvételi és nyelvvizsga-felkészítő | 2 | 8.c | CS:7-8. óra |
Bertókné Gyarmati Györgyi | Angol felvételi és nyelvvizsga felkészítő | 2 | 7.b | H:7-8. óra |
Mészárosné Sugár Erika | Matematika felvételi előkészítő | 1 | 8.a | SZ:7. óra |
Fazekas Lászlóné | Magyar felvételi előkészítő | 1 | 8.b | K:7. óra |
Dremák Éva, Papp Jávorka, Laczkó Zsuzsanna, Fazekas Lászlóné | Városi tehetséggondozó (modulonként 8 alkalom): tanulásmódszertan, természettudomány, idegen nyelv, zeneművészet | 1 | 7. | K,SZ:7. óra |
Dremák Éva, Veres Mária, Lakatos Szabina, Papp Jávorka | Városi tehetséggondozó (modulonként 8 alkalom): tanulásmódszertan, képzőművészet, anyanyelv, matematika | 1 | 5. | H,K,P:7. óra |
Pálosi Judit, Laczkó Zsuzsanna, Fazekas Lászlóné, Vidáné Szikora Andrea, Papp Jávorka | Városi tehetséggondozó (modulonként 8 alkalom): tanulásmódszertan, idegen nyelv, zeneművészet, táncművészet, természetismeret | 1 | 6. | H,K,P:7. óra |
Papp Jávorka, Lakatos Szabina, Vidáné Szikora Andrea, Veres Mária | Városi tehetséggondozó (modulonként 8 alkalom): matematika, anyanyelv, táncművészet, képzőművészet | 1 | 8. | H,K,P:7. óra |